kvällspromenad

imorse fick jag besök av johan och johannes som kom upp på en kopp kaffe. vi pratade om allt mellan himmel och jord, och bestämde oss sen för att äta lunch på kinarestaurangen.

sen fick jag ett snabbt besök av joline och sen kom emil. mycket besök har jag haft idag!

nu har jag och hanna tagit en jätteskön kvällspromenad på 6,5 km. eftersom att jag hatar att gå runt kyrksjön så brukar vi alltid gå hit och dit det vi känner för på ljusdal.

imorgon ska jag faktiskt jobba på coop, vilket var väldigt länge sen! så nu ska jag försöka sola bort min rand på citygym som helt plötsligt dök upp på ryggen på mig innan jag ska hem och sova.

piff & puff på äventyr

vilken kaosartad dag!
jag och nathalie åkte till hudik imorse för att kika på lite saker till festen på lördag. pausar letandet efter saker efter några timmar och sätter oss på en restaurang och äter. nathalie sitter och pratar energiskt och lutar sig framåt när hela soffan som hon sitter på följer med över bordet! jag i skrattattack såklart.

när vi sedan ska lämna restaurangen så vänder sig nathalie om i dörren och ska säga "tack och hej!" och skenar sen rakt in i dörren! skrattattack igen. kissade nästan på mig för jag skrattade så.

färdiga i hudiksvall och på väg hem så ska jag gasa upp till 70 km/h och inser att det inte går att lägga i femman. hela växelspaken är alldeles lös och sladdrig, och jag får panik! så vi kör in på en grusväg med återvändsgränd och stänger av bilen, andas och ringer mamma och pappa. vi kom överens om att köra på fyran till ljusdal, sakta men säkert, tills vi kom fram till att, backen fungerar inte heller. hur ska vi nu ta oss ifrån den här grusvägen ut på landsvägen igen? bara att lägga växeln i friläge och gå ut och butta på.
väl uppe på vägen igen ska jag köra iväg, lägger i ettans växel och hoppar ut på landsvägen. där ettan legat förut, ligger alltså nu trean. KAOS.

kör 50 km/h med varningsblinkers på ända till delsbo, där helt plötsligt ALLA växlar är som dom ska igen. glädjetjut från föraren!

ja, vilken resa. börjar betvivla pärlans kapacitet för långa resor och stannar på hemmaplan ett tag nu. men ett äventyr blev det för piff & puff, med både skratt och gråt!

det vackraste

sen jag var uppe hos linda i lofsdalen senast och träffade linneas kompis sunna, som är en same, så blev jag så himla fascinerad av samer. medan hon satt och berättade om sin vardag och vad hon är med om i sin sameby så satt jag med hakan nere vid knäna och med uppspärrade ögon. blev även fast besluten om att hitta en same och gifta in mig i en samefamilj, ehehe.

och nu inte nog med det, så har ju ni alla säkert sett jon henrik fjällgren på talang igår som framförde en helt magisk jojk. samma min på mathilda där när hon hörde den kan jag säga, dock kanske det var hjärtan i mina ögon då också! stora hjärtan. ett enda ord kan beskriva jojkning; vackert, och inte ens det ordet ger det sin rättvisa. så helt såld på samer och deras jojkning är jag!

har nu lyssnat på "daniels jojk" på repeat sen jag kom hem från kören och drömmer mig bort till höga fjäll, fina folkdräkter, tusentals renar och en söt same.

• M

fröknäcke

imorse när jag vaknade låg jag och drog mig ett tag, sedan klev jag upp och gjorde mig i ordning för att gå ner till farmor och baka fröknäcke! det kan vara det godaste jag ätit, så för er som vill testa slänger jag med receptet!

nu väntar jag på att fröknäcket ska bli färdigt så jag gå hem till nathalie och träffa henne, amanda och lilla freya!

love

myskväll i min lägenhet som jag älskar så mycket ikväll efter träning och middag.

helgen

i fredags tog jag och nathalie en snöig promenad med vera och sen åt vi en god lunch tillsammans med tove och jenny framför hockeyn. jag är ju suuuuper intresserad av hockey så satt bänkad framför tvn under hela matchen. eller?

på kvällen kom joline, tove och annika till mig för lite mys och senare kom även emil och anton och umgicks lite innan det var dags för sängen.

igår stack jag och nathalie iväg och tränade vid halv fyra, kondition och svettigt blev det! direkt efter gymmet så var det bara att åka hem och duscha och svida om till finare kläder då vi var bjuden på middag hemma hos johan i tallåsen. jag fick laga maten, klyftpotatis och fläskfilé i gorgonzolasås, och det blev en riktigt höjdare och fick mycket beröm av killarna och nathalie. grabbarna kallade mig till och med för "den kvinnliga morberg", vilket jag tycker är väldigt roligt eftersom att jag egentligen inte är så duktigt på att laga mat.
det blev lite vin och någon öl innan vi avrundade kvällen och åkte hem för att sova.

idag avstår jag från träning för att mina ben behöver vila upp sig, så idag ska jag ta det lugnt.

dom goda stunderna

det blev ett tungt och bra pass på gymmet idag med. 15 minuters intervaller på crosstrainern och 20 minuters powerwalk med 15% lutning på löpbandet. att gå med stora steg på ett band som lutar 15% vill jag lova är tuffare än vad i alla fall jag trodde det skulle vara. avslutade med att göra mina favoritövningar för rumpan och några bra övningar för magen.

efter gymmet åkte jag och hälsade på sanna som jag inte träffat på en evighet och sen åkte jag hem och åt lax till middag. lax är riktigt underskattat, tummen upp för lax!

nu sitter jag hemma hos nathalie, har ätit en liten skål med mango, jordgubbar, vanilj kesella och jordnötter framför tvn, och nu står det massage på schemat!

en bättre torsdagskväll helt enkelt!

grey's anatomy

imorse vaknade jag också tidigt. blir chockad över mig själv, haha, men beror säkert på att jag sover för mycket annars.
jag gick upp, ringde lite samtal, skickade lite mail och åt havregrynsgröt och två ägg framför grey's anatomy. ja, det är den nya serien som jag håller på och plöjer igenom!

vid elva åkte jag till coop och mötte upp nathalie, vi åkte runt på ljusdal och kikade lite i affärer och planerade vår fest som snart ska äga rum.

nu sitter jag hemma och peppar mig själv för att åka iväg och träna, kondition idag igen!

seeking faith

är nu hemma och nyduschad efter ett bra pass kondition på citygym.
först 15 minuters tung intervall på crosstrainern, sen intervall på löpbandet, snabb powerwalk i tre minuter och sen löpa så fort man kan i en minut, och hålla på i totalt 30 minuter. man är helt slut efter att ha sprungit allt man har, men ett väldigt skönt sätt att träna kondition på!
avslutade hela passet med att ge magen en omgång. emelie har visat mig en övning som är superbra och tar på en gång, så den kördes som avslut, också är det bara att hålla tummarna att man kommer ur sängen imorgon och att jag inte har några känningar i benhinnorna!

nu ska jag äta middag och sen bara ta det lugnt resten av kvällen.

- in our hearts a hopeful song we barely understood.

freya luna jansson

god eftermiddag på er!

igår kväll var jag på kör för andra gången och sen åkte jag och nathalie hem till henne där vi planerade vilka sånger vi ska sjunga när det är sång-maraton i kyrkan i april.

imorse vaknade jag ganska tidigt för att vara jag och bestämde träff med amanda och freya. nu sitter vi på finess och har precis ätit lunch och freya har pratat med hela finess! gotjejen har blivit riktigt duktig på att prata nu.

nu ska jag ladda upp för träning i eftermiddag, har varit på latsidan några dagar nu när jag vart hemma i los, men hoppas att det inte går allt för tungt idag.

miljögården

igår kväll budade jag på ett jättefint kakfat från miljögården på facebooksidan "köp & sälj", och vann det för 120 kronor. så nu ska jag hem och möblera om i köket så att den får en fin plats på köksbänken!

jag bestämde mig igår för att ta den tidiga bussen tillbaka till ljusdal idag, men när klockan ringde kvart över sju så ångrade jag mig och fortsatte sova. har ätit en sen frukost nu och ringt en del samtal som givit mig lättnad skulle man kunna säga. snart ska jag gå ner på skolan till mamma och fixa med lite mer saker innan jag tar bussen hem klockan fyra.

startar igen

halloj!
efter några månaders blogg-uppehåll så kände jag mig sugen att börja skriva lite grann igen, och mer positiv till det kan man ju inte bli när man fått hjälp med en ny, fräsch design av linda!

kan berätta att min alla hjärtans dag var helt perfekt, vilket kan bero mycket på att jag spenderade den med joline. vi åt jättegod mat och drack drinkar och vin, sen hade även joline bakat en fin tårta åt mig. vi spelade gitarr och sjöng innan vi avrundade kvällen med en runda på kicks och en efterfest med härligt folk!

igår kväll tog jag bussen till los och umgicks med mamma och pappa innan jag somnade på golvet i vardagsrummet. klockan ringde halv sju imorse och då var det bara att slita sig upp för att gå upp på dagis och jobba. älskar ungarna där, och har fått mig ett x antal härliga skratt under dagen!

nu sitter jag hemma hos mamma och pappa och kikar på skidskytte innan vi ska äta middag. ljusdal ser jag åter imorgon, antingen på morgonen eller eftermiddagen!